Cea mai buna DIETA pentru CREIER

Cea mai buna DIETA pentru CREIER

Dieta care protejeaza cel mai bine creierul se caracterizeaza prin alimente ce previn in special aterosceroza si stresul oxidativ - tulburari care duc in timp si fara simptome alarmante la perturbarea sanatatii vaselor si inimii, ceea ce duce mai departe la tulburarea tuturor organelor.

O dieta care protejeaza impotriva aterosclerozei si stresului oxidativ va avea impact pe toate organele din corpul omului si deci si asupra creierului, cel care controleaza mai mult sau mai putin restul organelor.

Tesuturile corpului uman sunt in stransa comunicare unele cu altele si aceasta comunicare este „centralizata" la nivelul sistemului nervos central. Tesuturile comunica intre ele prin tot felul de substante secretate local sau circulante prin intermediul sangelui, iar creierul „comunica" de asemenea cu toate organele prin sange dar si prin nervii periferici ce ajung in organele noastre: muschi netezi, musci striati, ochi, piele, organe genitale etc.

Daca sistemul circulator este in stare foarte buna de functionare si aportul de nutrienti provenit din alimentatie este suficient, atunci sansele ca tesuturile sa fie bine oxigenate si hranite sunt foarte mari, ceea ce ne mentine sanatatea.

Cea mai buna dieta pentru creier este implicit foarte buna si pentru sanatatea celorlalte organe.

Un studiu recent publicat in Archives of Neurology realizat pe un lot de peste 1000 de persoane a urmarit efectele dietei mediteraneene, dieta cunoscuta ca fiind foarte sanatoasa, cu atat mai mult cu cat mediteraneenii au rata scazuta de boli cardiovasculare, mentale, accidente vasculare cerebrale si totodata prezinta o speranta de viata foarte ridicata.

In ce consta dieta mediteraneeana?

Aceasta dieta permite consumul de:

-       Vegetale peste 50% din alimentatia zilnica;

-       Alimente bogate in acizi grasi esentiali omega 3 si omega 6, prezenti in cantitati mari in fructele de mare, peste si ulei de masline extravirgin - alimente care sunt incluse in dieta mediteraneeana;

-       Consumul de apa si ceai in locul sucurilor;

-       Consumul de migdale, smochine, fructe oleaginoase;

-       Consumul unei fresh de fructe in prima jumatate a zilei;

-       Consumul carnii de pasare si peste sau alte produse marine, comparativ cu dieta europeana bazata in special pe mezeluri si carne de porc/carne rosie;

-       Consumul de fructe proaspete in fiecare zi;

-       Consumul de branzeturi si iaurt;

-       Consumul de cereale integrale;

-       Vinul in locul altor bauturi alcoolice. Vinul rosu si vinul negru prezinta o cantitate importanta de antioxidanti cu rol protector asupra sanatatii;

Ce alimente nesanatoase exclude dieta mediteraneeana?

In dieta mediteraneeana nu sunt incluse:

-       Preparatele prajite;

-       Carnea de porc, iar carnea rosie foarte rar se consuma;

-       Dulciurile, prajiturile, preparatele de patiserie - in dieta mediteraneeana predomina inghetata ca si desert si ciocolata neagra;

-       Alimente grase cu continut ridicat in grasimi saturate;

-       Conserve etc.

Recentul studiu este primul care urmareste si efectele asupra aparatului cardiovascular si asupra creierului pe care dieta mediteraneeana le poate avea.

Studiul a urmarit functiile cerebrale la cei cu dieta mediteraneea si la cei cu alte tipuri de alimentatie. Rezultatele au aratat o activitate net superioara cerebrala in cazul celor cu dieta mediteraneeana, un risc mult mai mic pentru accidentele vasculare cerebrale si boli mintale sau degenerative ale sistemului nervos, precum si vascularizatie mai buna a creierului.

Creierul participantilor la studiu a fost examinat si prin rezonanta magnetica (IRM sau RMN) pentru identificarea hipersemnalelor din substanta alba. In finctie de aceste semnale pot fi identificate zonele din creier care prezinta microleziuni.

Studiul a scos la iveala riscul foarte mic pentru microleziuni cerebrale la persoanele cu dieta cat mai apropiata de cea mediteaneeana.

Studiul nu este inca sufient, sunt necesare si alte studii dupa cum sustine unul din conducatorii studiului - Dr. Clinton Wright - insa rezultatele acestui prim studiu sunt cel putin sugestive si orientative privind dieta sanatoasa. (sursa kudika.ro)

 

Recomandari