5 Alimente-tratament care combat depresia

5 Alimente-tratament care combat depresia

Depresia nu este un "moft" asa cum marea majoritate a oamenilor o considera, depresia este o boala care are riscuri majore nu doar pentru sanatatea organelor cat si pentru viata prin exacerbarea manifestarilor suicidale.

Cauzele depresiei nu sunt complet elucidate, dar se pare ca foarte importante sunt urmatoarele:

Carentele alimentare duc la depresie

Carentele alimentare in special de minerale, vitamine si oligoelemente pot provoca depresia. Astfel ca lipsa unor nutrienti perturba puternic echilibrul psihic si poate conduce la depresie. Diferite tipuri de diete drastice pot saraci organismul de nutrientii necesari mentinerii sanatatii.

De asemenea bolile metabolice sau consmultive pot duce la depresie: diabetul, bolile care implica malabsorbtie, colonul iritabil, bolile de plamani, afectiunile cardiace, cancerul.

Tulburarile endocrine provoaca depresie

Depresia poate fi provocata si de tulburari endocrine, in special cele care modifica axul hipotalamo-hipofizo-suprarenal, ducand la caresterea secretiei de cortizol - cunoscut ca hormonul stresului. De asemenea afectiunile glandei tiroide - hipotiroidismul - pot conduce la depresie.

Socurile sau evenimentele cu impact puternic asupra psihicului

Evenimentele tragice, pierderea unei persoane dragi sau amputarea unor functii ale propriului corp pot conduce la depresii.

Varsta si sexul

Se pare ca femeile sunt de doua ori mai predispuse depresiei decat barbatii. Un varf al incidentei depresiei apare la pubertate (cand riscul suicidal este maxim) apoi depresia creste ca incidenta intre varstele de 25-40 de ani.

Factorii genetici

Se pare ca in aparitia depresiei sunt implicati si factorii genetici, persoanele cu depresie in familie dezvolta pana la de trei ori mai des depresie decat restul persoanelor. Intrebarea care se pune se refera la implicarea cu adevarat a factorilor genetici sau este vorba despre copierea comportamentului familial.

Modificarile organice provocate de depresie

Cresterea cortizolului in depresie duce la scaderea functiei sistemului imunitar, predispunand organismul la infectii si alte boli inflamatorii, poate chiar si la aparitia unor tumori. De asemenea o serie de organe precum inima, plamanul - isi modifica ritmul de functionare, creierul este de asemenea afectat iar manifestarea clinica evidenta a afectarii sistemului nervos consta in:

-       alterarea starilor de oboseala cu agitatie,

-       modificari ale somnului (adoarme greu persoana cu depresie si se trezeste greu),

-       tulburari ale echilibrului neurotransmitatorilor (in special serotonina, noradrenalina siacetilcolina, dar sunt implicati si alti neurotransmitatori precum dopamina spre exemplu),

-        tulburari ale stimei de sine,

-       tulburari ale perceptiei asupra vietii,

-       exacerbarea manifestarilor suicidale.

Alimente-tratament pentru depresie

Fructele combat depresia

 Fructele sunt bogate in vitaine, minerale, oligoelemente, fibre si antioxidanti. Consumul zilnic a 3-4 fructe (de preferabil diferte) asigura un aport adecvat in special pentru vitaminele hidrosolubile, dar si pentru o serie de antioxidanti si minerale. Fructele de culoare mov se considera ca au in continutul lor cel mai puternic antioxidant: resveratrolul.

Legumele trateaza depresia

Legumele sunt mai bogate in minerale, oligoelemente si uneori chiar si fibre comparativ cu fructele care adesea contin insa mai multe vitamine. Legumele contin de asemenea si o serie de substante active cu roruri multiple in organism, pot contine si vitamina D vegetala si au de asemenea un rol detoxifiant puternic.

Consumul zilnic de legume (o salata de cruditati pe zi cu zarzavaturi), dar si de usturoi creste considerabil nivelul de minerale si oligoelemente necesare restabilirii functiior organice si combaterii depresiei. Mai mult decat atat, fructele si legumele aduc si un aport energetic ridicat (dar nu si caloric), sunt usor de digerat si alunga oboseala si lentoarea specifica depresiei.

O serie de fructe si legume au rol si de afrodiziac (cerebral, stimuland scoarta cerebrala si SRAA-ul), cum ar fi: capsunele si toate fructele de padure, vanilia, ardeiul rosu etc.

Fructele oleaginoase si pestele combat depresia

Pestele si fructele oleaginoase consumate crude (alune, arahide, nuci), dar si fructe precum mango, avocado etc. - toate acestea contin acizi grasi omega 3 si 6, dar si o parte din amionoacizii esetiali. Alaturi de acesti nutrienti contin si vitamine din complexul B, esentiale pentru buna functionare a sistemului nervos dar si in combaterea anemiei (anemia pernicioasa prin carenta de vitamina B12 de exemplu). Astfel aceste alimente combat cu succes depresia.

Laptele si branza

Lactatele si branzaeturile naturale contin o cantitate importanta de aminoacizi/proteine care ajuta la refacerea structurilor proteice "suferinde" in depresie, dar totodata prezinta si un continut ridicat in calciu si fosfor, dar si vitamina D care stimuleaza absorbtia calciului la nivel intestinal. Astfel calcemia se regleaza treptat si o serie de procese dependente de calciu isi pot relua cursul, printre acestea numarandu-se si unele procese ce participa in mentinerea depresiei.

Cereale integrale

Cerealele integrale pot fi consumate ca atare (fulgii de cereale, aceia in care vedeti pur si simplu bobul zdrobit, cum sunt Musli) sau sub forma produselor de panificatie (cu conditia sa nu scrie doar pe eticheta de exemplu "paine integrala" ci si la ingrediente sa existe scris doar faina integrala si nu faina alba). Cerealele pot fi consumate cu fructe, legume, dar se prefera evitarea consumului de cereale cu carne de exemplu sau branzeturi/lactate. Fulgii de cereale pot chela calciul din lapte si pot fermenta alaturi de lapte, de aceea se recomanda ca cei care consuma cereale integrale la micul dejun sa le combine mai degraba cu fresh de fructe.

Cerealele combat depresia prin furnizarea de glucide de buna calitate creierului si prin continutul ridicat de vitamine din Complexl B - esentiale bunei functionari a creieului. (sursa kudika.ro)

 

Recomandari